I en engelsk undersøkelse fant forskerne ut at evnen til å rime er forløperen til den fonembevisstheten som utvikles senere, og som igjen er forløperen til elevens senere leseferdigheter. Hypotesen ble bekreftet. Det viste seg at når barnet ved treårsalderen hadde evne til å huske og gjengi små vers og regler, som f.eks "Bæ bæ lille lam", var det relatert til å identifisere fonem i ord i fire-femårsalderen. Evnen til å finne første fonemet i ord på et tidlig stadium, førte også til tidligere leseferdigheter.
Dette viste altså at et barn som i treårsalderen husket mange rim og regler, ville et år senere være gode til å identifisere fonemer. To år senere ville det samme barnet være god til å lese.
Denne undersøkelsen viser at ved å bruke rimleker og rimspill i barnehagen, når barnet er 3-4 år, vil gi en positiv virkning på dets senere leseutvikling. ( Hagtvet 2004, s. 237)
Når jeg leste denne undersøkelsen, gikk det flere lys opp for meg. For det første husket jeg mange rim og regler fra jeg selv var liten. Jeg var en tidlig leser, og kan kanskje takke foreldrene mine, og barnehagen/skolen, for at jeg lærte å lese så fort. Det gir også en pekepinn på hvordan jeg selv bør legge opp undervisningen når jeg kommer ut i jobb. Jeg ønsker å jobbe på de små trinnene, og jeg ser jo her at arbeidet med rim og regler vil bli veldig viktig.
Det hadde vært interessant å høre fra andre som har jobbet med småtrinnet, om hvordan de har jobbet med rim og regler, og om de har merket at dette har hjulpet elevene.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
4 kommentarer:
Hei Lisa!
Spennende lesning... Jeg har ikke jobbet så mye med lese- og skriveopplæring for barn, men har likevel en liten historie: Min sønn på på to og et halvt år lærte seg hele alfabetet ved hjelp av en sang som han spilte på cd hver kveld, lenge før han hadde noen formening om hva en bokstav var. Jeg tror likevel dette verset senere ble til god nytte når han begynte å lære bokstaver - han hadde fått en liten knagg til å henge den nye kunnskapen på.
Rune
Så morro. Dette kan jo være et tips til andre foreldre som har lyst til å komme i gang med barnets leseforberedelser.
Hei Lisa!
Jeg har jobbet mye med lese- og skriveopplæring på småtrinnet, og har erfart at rim og regler har en positiv virkning på leseutviklingen. Det å lære utenat små vers og regler er uten tvil med på å gjøre det lettere for barna å identifisere fonemer.
Å jobbe på småskoletrinnet kan jeg trygt anbefale deg. Tror helt sikkert du vil trives der.
Hei Solfrid.
Jeg tror både jeg vil trives, og passe best til å jobbe på småtrinnet. Synes det er kjempemorro å holde på med f.eks rim og regler med elevene, og jeg ser at de også liker det godt.
Det er jo interessant at rim og regler kan ha innvirkning på leseopplæringen. Ser frem til å få prøvd dette mer ut i skolen.
Legg inn en kommentar